Diabetes

Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd en is een ziekte waarbij het lichaam de hoeveelheid bloedsuiker niet meer in evenwicht kan houden. Dit komt omdat er te weinig van het hormoon insuline aangemaakt wordt in de alvleesklier. Bovendien reageert het lichaam vaak niet meer goed op de insuline die wél aanwezig is. Mensen met diabetes krijgen vaak te maken met lichamelijke klachten, waarvan hart- en vaatziekten het meest voorkomen. Lees verder

Er zijn 29 producten.

Item 1-24 van 29 in totaal item(s)

Diabetes

Symptomen van diabetes type 1

Als je diabetes type 1 hebt, dan wordt het vaak snel ontdekt omdat iemand zich in korte tijd beroerd is gaan voelen.
Toch zijn er ook gevallen waarin er sprake is van vage klachten, waardoor de aanloop bij diabetes type 1 wat langer kan duren.

Mogelijke klachten bij diabetes type 1 zijn:

Veel plassen

Dorstig zijn

Afvallen zonder reden

Je ziek en beroerd voelen

Veel honger hebben of juist helemaal niet

Misselijk zijn of overgeven

Wazig zien

Symptomen van diabetes type 2

Deze vorm van diabetes komt het meeste voor maar is wel het moeilijkste te herkennen.

Eventuele aanwijzingen voor diabetes type 2 kunnen zijn:

Last hebben van een droge mond en veel dorst hebben

Veel moe zijn

Vaak moeten plassen

Slecht genezende wondjes

Last hebben van de ogen, zoals rode of branderige ogen of wazig zien

Pijn in de benen tijdens het lopen

Kortademig zijn

Vaak terugkerende infecties zoals een blaasontsteking

Wat is het verschil tussen diabetes type 1 en 2?

Bij diabetes type 1 maakt het lichaam niet of nauwelijks insuline aan. Daardoor stijgt het bloedsuikergehalte in het bloed. Patiënten moeten dan insuline inspuiten om er toch genoeg van in het lichaam te hebben. Deze vorm van diabetes ontstaat vaak al op jonge leeftijd en kan de bloedvaten schaden. Bij diabetes type 2 wordt er wel insuline aangemaakt, maar reageert het lichaam daar niet meer goed op. Na een tijdje wordt het dan niet meer geproduceerd, waardoor de bloedsuikerspiegel te hoog blijft. Deze vorm wordt ook wel ouderdomsdiabetes genoemd. Eigenlijk is dat niet de juiste benaming, want ook op jonge leeftijd komt het steeds vaker voor.

Wat kun je doen om zo min mogelijk last van diabetes te hebben?

Diabetes is niet te genezen maar wel goed te behandelen. Een arts bepaalt welke medicijnen je moet slikken en of het nodig is insuline te spuiten. Daarnaast helpt een gezond leef- en voedingspatroon bij het onder controle houden van diabetes. Door niet te roken, meer te bewegen en gezond te eten blijven het hart en de vaten in conditie. Daardoor is er minder kans op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct, hersenbloeding en nierschade. Verder zijn er verschillende hulpmiddelen om het dagelijks leven makkelijker te maken. Op Drogisterij.nl vind je bijvoorbeeld handige en veilige opbergetuis voor diabetesbenodigdheden, testmaterialen, beschermende crème voor je voeten en vloeibare glucose voor onderweg.